Wbrew planom poprzedniego zarządu CPK budowa tunelu KDP pod centrum Łodzi nie doprowadzi do czasowej choćby likwidacji przystanku Łódź Retkinia. Na oddalenie takiej groźby pozwoliła optymalizacja projektu – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Przystanek na łódzkim osiedlu Retkinia został wybrany przez wiceministra jako przykład ukazujący zmianę podejścia do współpracy między nadzorowanymi przez resort spółkami – PKP PLK i CPK. – Patrzymy na wspólne punkty siatki. Za kadencji naszych poprzedników bardzo pospieszne projektowanie wylotu linii kolei dużych prędkości na łódzkiej Retkini doprowadziło do wyboru bardzo złego rozwiązania – stwierdził Malepszak, nawiązując do zapowiedzianej pod koniec 2023 r. rozbiórki prawie nowego, bo niespełna trzyletniego wtedy obiektu. Do jego odbudowy miałoby dojść dopiero po kilku latach, po zakończeniu budowy linii KDP.
Malepszak: Mniej ingerencji, lepsze parametry
– Przejrzeliśmy to i zoptymalizowaliśmy. Udało się osiągnąć 30% oszczędności kosztów, a przy tym – poprawić funkcjonalność całego rozwiązania. Przystanek nie będzie burzony, ingerencja w obecny układ torowy będzie mniejsza, a linia KDP będzie miała w tym miejscu lepsze parametry – wyliczył Malepszak zalety nowego rozwiązania. Jak dodał, infrastruktura, która będzie służyła dziesiątki lat, musi być dobrze zaprojektowana.
Przypomnijmy: przystanek Łódź Retkinia na linii 14,
otwarty w czerwcu 2021 r., szybko
zdobył popularność wśród mieszkańców sąsiedniego dużego osiedla. Zapowiedzi jego likwidacji na czas budowy wylotu z łódzkiego tunelu KDP, pojawiające się w mediach
od wiosny 2023 r., a
oficjalnie potwierdzone jesienią, odbiły się więc w mieście szerokim echem – choć opublikowaliśmy też
głos eksperta broniącego decyzji.
Za niecałe dwa lata – początek drążenia
Wobec oburzenia mieszkańców oraz
ryzyka utraty pozyskanego na inwestycję dofinansowania z Unii Europejskiej nowy zarząd CPK
wycofał się z jednoznacznej deklaracji rozbiórki. Przez pewien czas sprawa
pozostawała w zawieszeniu. Opisywaną deklarację wiceministra infrastruktury można uznać za kończącą okres niepewności.
Na Retkini trwa tymczasem
budowa komory startowej dla tarczy TBM. Urządzenie ma rozpocząć drążenie tunelu KDP w stronę dworca Łódź Fabryczna
w ostatnim kwartale 2026 r. Plany CPK przewidują podpisanie umowy z wykonawcą
w połowie roku bieżącego.